Business | 16 Jun 2021

Zo trekt u nieuwe klanten aan naar uw salon

Het runnen van een eigen salon of instituut kan heel wat zaken met zich meebrengen. Het uitvoeren van behandelingen, administratie of het beheren van afspraken. Hoewel een goede ervaring voor uw klanten centraal staat, is het evengoed belangrijk om actief bezig te zijn met de marketing van uw bedrijf en nieuwe klanten aan te blijven trekken. Daarom deelt Celestetic verschillende tips om uw bedrijf op vlak van marketing een ware boost te geven!

Zo trekt u nieuwe klanten aan naar uw salon

Verhoog de aantrekkelijkheid van de etalage van uw salon

De eerste stap is natuurlijk een mooi en aantrekkelijk salon hebben dat opvalt van buitenaf. Dit is de eerste vorm van fysieke marketing bij het aantrekken van klanten. Zorg ervoor dat uw salon op een korte tijdspanne de aandacht trekt voor voorbijgangers, daarbij  kunnen verschillende factoren een rol spelen: helderheid en een creatief gebruik van licht- en lichtinval. Een set mooie lampen kunnen al snel opvallen en een betoverende sfeer créeren voor mensen van buitenaf.

Zorg daarbij dat de voorkant van uw salon verzorgd wordt in uw branding, opvalt en een duidelijke boodschap heeft zodat een klant weet waar je voor staat en dat het om een schoonheidsinstituut gaat.  Om de aandacht van voorbijgangers op lange termijn vast te houden, is het verstandig de etalage regelmatig te veranderen, om te voorkomen dat steeds dezelfde informatie en producten worden gepresenteerd.

Zorg voor online zichtbaarheid

Naast fysieke zichtbaarheid, is het evengoed belangrijk ook online zichtbaar te zijn. Daarbij zijn Instagram, Facebook en Google een must!

 

1. Instagram

Instagram is de ideale manier om uw bedrijf in de kijker te zetten door het visuele aspect dat het platform met zich meebrengt. Hoe visueler, hoe groter de impact van wat u communiceert met uw volgers, waardoor de engagementrate verhoogt. Gebruik bij uw post relevante hashtags, post relevante content die in lijn is met de branding van het salon en probeer zo veel mogelijk interactie met uw volgers op te zoeken. Daarnaast is het belangrijk zo veel mogelijk te posten, waarvan vooral stories.

 

2. Facebook

Met meer dan een miljard actieve gebruikers blijft Facebook het populairste sociale netwerk en een doeltreffend instrument om uw reputatie te ontwikkelen. Naast het verbeteren van uw ranking op Google, stelt een Facebook pagina u in staat om te communiceren met uw klanten, hen op de hoogte te houden van bepaalde evenementen en nieuwtjes of andere content te delen.

 

3. Google Local Listings

Sinds Google de zichtbaarheid van Google Local listings heeft verhoogd, wordt een goede referencering een belangrijke manier om uw “Google Mijn bedrijf” pagina te optimaliseren. Die pagina optimaliseert u nu door meerdere categoriën/ diensten toe te voegen waardoor klanten nu via meerdere wegen bij u terecht komen. Ook kunt u nu  extra URL's toevoegen, naast bijvoorbeeld de link naar uw website kunt u nu bijvoorbeeld ook een link toevoegen naar uw online bookingspagina. 

Het toevoegen van een beschrijving is ook een manier om uw Google ranking te optimaliseren. Voor een maximale efficiëntie moet de beschrijving bepaalde trefwoorden/ keywords bevatten, zoals de naam van uw bedrijf en uw locatie.

 

4. Google maps

Er zijn enkele manieren om uw zichtbaarheid op Google Maps te verbeteren. Registreer u op online directories en sociale netwerken, zodat u uw positionering in Google-zoekopdrachten kan verhogen. Vermeld dan duidelijk de naam van uw zaak, het adres, het telefoonnummer en de openingsuren. Eenmaal dit werd geoptimaliseerd zijn de reviews en beoordelingen ontzettend belangrijk. Niet de kwantiteit is darabij van belang, wel de kwaliteit van die beoordelingen doet ertoe! 

Spendeer tijd aan e-mail marketing

Vind manieren die passen bij uw bedrijf, product of dienst om e-mail adressen te verzamelen. Een verworven e-mail adres is namelijk één potentiële, zeer geïnteresseerde of loyale klant. Probeer hier dus op in te spelen door maandelijks mailings door te sturen met info, nieuwtjes, acties of promo’s. Probeer de onderwerpen voldoende te variëren zodat klanten uw mails niet als irritant ervaren. Geef hierbij aan wanneer zij een aanbieding van u ontvangen, dat ze deze gerust mogen doorsturen naar vrienden en kennissen, op deze manier genereert u e-mailverkeer en naamsbekendheid. Verstuur nieuwsbrieven wel niet via een privémailbox, dan is de kans groter dat ze in de spam van uw klanten terechtkomen.

E-mails verwerven kan u doen door klanten hun e-mail adres in te vullen bij de betaling of hen aan te zetten tot inschrijving van uw nieuwsbrief. Een andere tactiek in de digitale marketing is een interessant  document online te zetten dat ze moeten dowloaden, maar ze krijgen hier dan enkel toegang toe als ze hun e-mail adres geven. 

Investeer in een reclamebudget

De zichtbaarheid van een bedrijf op het internet kan aanzienlijk worden vergroot door reclame op het internet. Met het Google Adwords-platform kunt u gerichte advertenties maken en beheren, om voorrang te hebben bij internetgebruikers (mogelijke online klanten) die waarschijnlijk in uw advertentie geïnteresseerd zullen zijn. De targeting gebeurt op basis van geografische criteria en op basis van de surfgewoonten van die Google-gebruikers. Investeer hier dus voldoende budget in!

Geef uw  klanten wat ze niet kunnen vinden bij concurrenten

Identificeer vanuit het standpunt van de consument vijf of zes kenmerken van uw salon. Beoordeel vervolgens uw concurrenten op elk criterium, met een score van nul tot tien. Vergelijk nu de scores! Met deze methode kan je verschillende criteria vergelijken tussen u en uw concurrenten, zoals bijvoorbeeld: klantenservice, aanbod in behandelingen, merkimago of sociale media strategie, …

Door deze concurrentieanalyse te doen en in te spelen op de gebreken van uw concullega’s, geeft u uw klanten exact waar ze naar zoeken en trekt u de klanten aan die bij uw bedrijf passen!

 

online kopen.