| 26 Aug 2021

7 strategische tips om het najaar voorbereid te starten!

De vakantie is voorbij en het najaar gaat van start, en dat maakt het de ideale periode om na te denken hoe die start zo succesvol mogelijk te maken. In dit artikel leest u hoe u zich deze maand klaarstoomt, om de rest van het jaar op een goede noot te eindigen.

7 strategische tips om het najaar voorbereid te starten!

1. Stel kritische vragen

De twee laatste jaren waren op z’n minst uitgedrukt uitdagend, daarom is het belangrijk de balans op te maken van uw zaak, wat uw verwachtingen en doelstellingen zijn van uw salon en uiteraard uw toekomstplannen. Hier zijn enkele vragen die u zich kan stellen die al een mooie basis vormen voor uw actieplan deze maand:

  • Wat zou u in uw instituut willen verbeteren?
  • Bent u tevreden over de producten die u aanbiedt? Gebruikt u ze? Hoe promoot u ze?
  • Hoe kunt u de klantervaring in uw instelling verbeteren? Hoe kunnen uw klanten zich nog beter voelen tijdens hun afspraken met u?
  • Is uw behandelingskaart duidelijk? Stellen uw klanten u vaak dezelfde vragen over uw diensten? Hoe kun u deze zo duidelijk mogelijk maken?
  • Wat is uw prijsstrategie? Bent u zeker dat je winstgevend bent op al uw diensten?
  • Zijn er nieuwe diensten die u zal geven vanaf september?
  • Zijn uw klanten loyaal? Kunt u aangeven waarom sommigen dat niet zijn?
  • Wat doet u om nieuwe klanten te werven?
  • Wat zijn uw doelen voor het einde van het jaar?
  • Wat moet ertussen nu en het einde van het jaar gebeuren om uzelf supertrots te maken? Hoe kunt u dit bereiken?

2. Controleer uw voorraad en organisatie

In uw instituut:

Organiseer een grondige opkuis van uw voorraad! Maak een inventaris op van uw voorraad cabineproducten, maar ook de producten die u doorverkoopt. Controleer hierbij goed de houdbaarheidsdatum en kijk na of de producten aantrekkelijk en duidelijk worden gepresenteerd. Producten die bijna over datum zijn plaats je best op een zichtbare plaats waar ze sneller zullen verkopen, of bedenk een interessante actie zodat ze snel over de toonbank vliegen. Is een product toch verlopen, dan is de beste plek toch nog steeds de vuilnisbak.

Zijn er producten die niet goed verkopen? Gebruik dat dan als opportuniteit om deze producten te herzien en te beslissen of u de verkoop hiervan zal doorzetten.

Uw organisatie:

Staat uw marketingplan op punt, is uw website op-to-date, hebt u nagedacht over de verschillende acties van het jaar zoals Black Friday, kerst,  of nieuwjaar? Door hier al vroeg over na te denken bent u niet overweldigd eenmaal deze dagen dichterbij komen.

3. Herzie uw tarieven

Zijn er behandelingen die u zelden uitvoert, minder winstgevend zijn die u simpelweg niet graag doet? Analyseer dan of ze nog wel de moeite zijn om uit te voeren! Bekijk hierna kritisch of uw behandelingsmenu wel helemaal duidelijk is voor klanten, de prijzen rechtvaardig zijn en of uw behandelingen wel passen bij de doelgroep, of de mensen die u zou willen bereiken met uw salon.

Vervolgens is het interessant zich te informeren over de nieuwste technologieën en innovaties op de markt en welke van deze technologieën interessant zouden zijn voor uw klanten. Zijn het techieken of esthetische apparaten die passen bij uw concept en binnen uw budget? Onthoud hierbij, het aanbieden van meer diensten wil niet altijd zeggen dat u meer omzet zal verdienen.

Hebt u toch hét esthetisch toestel gevonden die perfect in uw business past? Neem dan contact op met de leverancier en stel een rentabiliteitsplan op. Nadat u dit hebt gedaan is het verstandig zich in dit nieuwe apparaat te specialiseren en ze uiteindelijk te communiceren aan uw klanten.

4. Wees zichtbaar

Zodra uw marketingplan is gemaakt, is het tijd om u te zetten aan het opstellen van uw sociale media plan. De nadruk licht hierbij op “zichtbaarheid”. Om die zichtbaarheid te bereiken, is het essentieel actief te zijn op Instagram, Facebook & Google.

Wilt u uw zichtbaarheid verhogen op deze kanalen? Probeer dan consistent te zijn en geregeld interessant posts te delen voor uw doelgroep. Zet daarbij uzelf, uw behandelingen, producten en misschien zelf uw klanten in de kijker! Bent u iemand die vaak vergeet een publicatie te maken op sociale media? Maak in dit geval een paar uurtjes per week vrij om foto’s te maken, na te denken over wat u wilt posten en captions te schrijven en plan deze op voorhand al in.

Wie vooral probeert in te zetten op content die interactie opwekt is alvast op de goeie weg, want dat is het geheim naar succesvolle posts en dus meer zichtbaarheid. Trial and error zijn hierbij toch belangrijke termen om te onthouden, aangezien dat succesvolle contentrecept niet in één keer op uw bord te vinden, maar vooral na veel uittesten.

5. Beoordeel de klanttevredenheid

Bent u benieuwd naar de tevredenheid van uw klanten? De beste manier om dit te weten is door het te vragen. Het is niet altijd gemakkelijk de tevredenheid, behoeften en wensen van uw klanten objectief te meten, de beste oplossing hiervoor is een vragenlijst door te sturen naar uw klanten. Dit is een snelle en eenvoudige manier om feedback van uw klanten te krijgen, vooral als ze het u niet rechtstreeks zeggen. Het is ook de beste manier om te weten aan welke nieuwe dingen u kunt werken: u zult verrast zijn van de vele ideeën die uw klanten met u zullen delen. Deze enquête kan u doorsturen per mail of afleggen na een behandeling. Een laatste idee: laat ze desnoods in de wachtruimte waar klanten in alle rust deze kunnen invullen en leg ook een mooi doosje klaar waar ze deze in kunnen leggen. 

Wilt u graag uw sociale media betrekken bij het achterhalen van die klanttevredenheid? Dat gaat helemaal! Organiseer een Poll op Instagram, stel een vraag waarop uw volgers kunnen antwoorden, vraag om hun meningen op facebook, … Het is een leuke manier om hier informatie over te vergaren, het verhoogt de interactie op sociale media en het is ook weer een stukje content voor uw sociale media kanalen.

6. Najaars Team meeting

Organiseer een vergadering met heel het team, met als doel te begrijpen hoe iedereen zich voelt, ideeën te overlopen van de heropstart van de salons, verbeterpunten te bespreken of toekomstplannen te overlopen. Deze positieve of negatieve feedback kan u dan verder integreren in uw najaarsactieplan.

Dit is ook het ideale moment om na te gaan hoe uw personeel eraan toe is. Hoe voelen ze zich, hebben ze nood aan meer cursussen, zijn ze nog genoeg gemotiveerd? Een gelukkig en professioneel team is één van belangrijkste bouwstenen van uw salon. Vergeet daarbij niet regelmatig een teambuilding te organiseren zodat iedereen elkaar ook op niet professioneel vlak leert kennen.

7. Tijd voor actie!

We hebben nu tips met jullie gedeeld, en we snappen maar al te goed dat de moeilijkste stap nu aan de beurt is, en dat is: actie nemen! Bent u hier echt niet goed in? Stel dan deadlines op uw marketingplan of sociale media plan. Zet al vast wanneer u uw tarieven wilt herzien, die teammeeting wilt organiseren of die klanttevredenheid enquête kaar moet liggen. Deadlines stellen zijn nog steeds de beste drijfveren voor actie en ze dragen ook nog eens bij tot een goed georganiseerde agenda.

We hopen dat deze waardevolle tips jullie een hoop stress zal voorkomen die laatste maanden van het jaar. Nog een reden om ze zo snel mogelijk te implementeren en met een gerust hart aan de heropening van de salons de beginnen!

online kopen.