Business | 07 Jul 2021

10 tips voor een succesvolle webshop of website met maximale traffic!

Het afgelopen jaar steeg de traffic naar webshops en websites in de beautysector met maar liefst 19%, wat nog maar eens meer dan ooit aantoont dat het belangrijk is een goed werkende en aangename webshop en website te hebben voor online klanten.

10 tips voor een succesvolle webshop of website met maximale traffic!

Hoe maak je een webshop die werkt en goed verkoopt? In dit artikel leer je hoe de conversie jouw webshop te optimaliseren en ze zo functioneel en aangenaam mogelijk te maken voor online klanten!

 

1. Hoe eenvoudiger, hoe beter!

Een webshop of website maken begint natuurlijk bij het design en de werking ervan. Belangrijk bij het creëren hiervan is de structuur eenvoudig maar duidelijk te houden. Klanten die op de website komen moeten namelijk meteen weten wat jij aanbiedt en vinden waar ze naar opzoek zijn. Hierbij is de regel, het aantal kliks zo veel mogelijk te verminderen om afhakende klanten te vermijden.

2. Een razendsnelle website

Daarnaast is het belangrijk een website te hebben die snel is en dus geen zware bestanden hierop te plaatsen. Een trage website of webshop die eeuwen een pagina aan het laden is, kan er namelijk voor zorgen dat klanten afhaken en niet tot uw producten klikken. Ook scoren deze veel minder goed in Google.

3. Bepaal de buyer journey

De buyer journey is de reis die een potentiële klant doormaakt tot die bij jou terecht komt. Door al na te denken hoe die klant bij je terechtkomt, maakt dit het nog gemakkelijk op hun gedrag in te spelen en hen toch nog op uw webshop te krijgen. Waarom dit efficiënt is? Je geeft uw klanten namelijk het juiste product op het juiste moment! De buyer journey bestaat uit 3 stappen:

  1. Awareness: de klant is nog niet bekend met u of uw bedrijf, door te adverteren of het gebruik van sociale media trekt je hun aandacht.
  2. Consideration: de klant kent het bedrijf, ze zijn zich bewust van een probleem dat ze ondervinden en verdiepen zich hierin. In deze fase moet u duidelijk maken waarom jij een antwoord kan bieden op hun probleem en waarom ze bij jou moeten kopen. 
  3. Purchase: de klant heeft zijn research gedaan en besloten over te gaan tot de aankoop.

4. Schrijf interessante content 

Content is super belangrijk als het gaat om het aantrekken van de juiste klanten op jouw website. Het is de ideale manier voor klanten om kennis te maken met jouw zaak, maar het zorgt ook voor een hogere score in Google zodat nog meer mensen bij u terecht komen! Een goede product omschrijving antwoord op alle mogelijk vragen die een klant kan hebben, is weldoordacht, informatief en creatief. Een mooie pagina is een leuke extra! Mensen zijn erg visueel ingesteld, om deze reden kan een video over uw product zeker die extra visuele touch geven.

5. SEO-proof website

Wil je dat jouw salon nog hoger scoort  in Google? Dan moet alle content op de webshop of website zeker SEO -proof maken. Analyseer ten eerste welke zoekwoorden of keywords uw mogelijk klanten zouden kunnen intypen in Google om tot jouw dienst te komen, dit moet een uitgebreide zoekwoorden analyse zijn. Na deze analyse stel je je tekst op die zo veel mogelijk van deze trefwoorden bevat. Af en toe een woord herhalen maakt in dit geval niet zo veel uit!

6. Maak een responsieve webshop

Men komt het nog vaak tegen dat een website er vreemd uitziet op desktop of mobiel, dat komt omdat ze niet responsief werd gemaakt. Tegenwoordig komen de meeste bezoekers op uw website terecht via zijn of haar smartphone, maar is die daar wel voor gemaakt en werkt die even efficiënt als op de computer? Om uw webshop dus echt succesvol te maken moet u dit dus in het hoofd houden, zodat uw mogelijke klanten op desktop als op mobiel gemakkelijk op de webshop kunnen surfen. Normaal gezien houdt een website designer , of website tool dit in het hoofd, maar je kan dit maar beter dubbel checken en zelf uittesten en controleren wat werkt via welk medium. 

7. Traffic met Search Engine Advertising

Je product of dienst tonen aan het grote publiek? Dan is SEA zeker iets dat u moet implementeren in uw strategie. SEA, oftewel Search Engine Advertising, is een vorm van online marketing waarbij online ads of reclame's op Google die terecht komen bij de doelgroep die past bij uw business. Deze Google tool zorgt ervoor dat er gericht advertentiecampagne's worden opgesteld die perfect passen bij wat een mogelijke klant naar opzoek is intypt in Google. Als u die campagne dan goed opsteld met de juiste keywords, komt die klant binnen no time bij u terecht!

8. Een onberispelijke klantenservice

Door snel te reageren op vragen die binnenkomen via het contactformulier, sociale media of via andere wegen draagt je al veel bij tot een positief gevoel betreffende de klantenservice. Andere tips die kunnen bijdragen tot een positieve klantenservice zijn: een leuke welkomstkorting, seizoenskortingen, het opvolgen van klanten, een korte enquête afnemen over de service. Uw cliënteel zal deze attenties appreciëren.

9. Blijf authentiek

Bij het omschrijven en verkopen van een product, moet de klant de indruk krijgen dat je hier 100% achter staat en dat je het gelooft, dan pas zullen ze overwegen om het product te kopen. Jij bent namelijk het aanknooppunt en de expert, jouw advies heeft daardoor veel waarde. Door daarbij producten te verkopen waar jij achter staat, trek je ook net jouw doelgroep aan, wat maakt dat je kwalitatieve leads genereerd via de website die veel sneller een product zullen kopen, of andere behandelingen zullen boeken!

10. Use your socials

De laatste tip, maar zeker niet de minste belangrijke: sociale media! Sociale media is tegenwoordig hét uithangbord van jouw bedrijf. Het zorgt voor online awareness, het is een vorm van info voor potentiële klanten, je kan analyseren wat concurrenten doen, het stijgt jouw omzet, maar nog belangrijker: het zorgt voor meer website traffic! Door optimaal Facebook en Instagram ads toe te passen, veel links te integreren in jouw Facebook posts en de link van jouw website in jouw Instagram Bio te vermelden, zal je al veel effect zien op jouw website traffic. Ben je al goed bezig op Instagram en heb je meer dan 10.000 followers? Dan kan je in instagram stories via de "swipe-up" functie instagram gebruikers meteen sturen naar de link waarop jij wilt dat ze surfen! 

 

online kopen.